Концепція " Розумного проїзду". Частина 2.

"РОЗУМНА ОПЛАТА"

 Степан Чухрій

            Ми (підприємство Візор), як розробники концепції «Розумного проїзду»,  передбачаємо, що для комфортного сервісу пасажира в громадському транспорті його необхідно забезпечити сучасними електронними способами оплати проїзду в громадському транспорті (ГТ). Потрібно зауважити, що в даній статті я не торкаюся таких понять пасажира, як зручність сидінь, температури салону і т. д..

            Пасажир (ми всі з Вами пасажири) повинен мати можливість отримати до проїздки в ГТ:

Інформацію про :

  •       спосіб проїзду від пункту «А» до пункту  «В»;
  •       графік руху ГТ;
  •       можливості використання різних видів транспорту для поїздки;
  •       шлях який потрібно здолати;
  •       інформацію про пункти проїзду та пересадки ;
  •       затрачений час на проїзд;
  •       інформацію про напрямки,повороти шляху, відрізки шляху;
  •       способи оплати;
  •       ціну проїзду;
  •       комфортність сервісу;

і т.д.

            Підприємство «Візор» вже створило сервіс «Пошук маршруту» в комплексі МАК, що допомагає пасажиру отримати необхідну інформацію. Розроблені валідатори ВКС-03 та ВКС-04 з використанням автокомпютера (МАК-20) мають змогу забезпечувати наступні сервіси «Розумного проїзду» :

  • разова оплата проїзду – електронне компостування разового квитка з автоматичним визначенням  типу квитка;
  • оплата проїзду за допомогою різновиду смарт - карток MIFARE;
  • оплата проїзду за допомогою мобільного телефона, смартфона, планшета та інших мобільних пристроїв.

            Комплекс МАК являє собою цілком український виріб і всі цикли розробки від конструювання, створення зразків на 3Д принтері, лиття форм, розробка та виготовлення електронних плат, написання програм є унікальними.

            В концепції «Розумного проїзду» ми в даній статті зупинимося на нами розробленому сучасному методі оплати проїзду «Мобільна Оплата Проїзду» або «МОП».

         Суть методу МОП

            Нами – підприємством «Візор» та ЛНТУ- кафедра комп’ютерної інженері, розроблений та впроваджений в систему МАК метод оплати проїзду - МОП.  Цей метод включає:

  •   створенням системи самообслуговування пасажира;
  •   здійснення електронної оплати проїзду за допомогою мобільних пристроїв.

 

МОП може працювати лише при обладнанні ГТ:

  •   бортовим автокомпютером системи МАК;
  •   Пультом водія;
  •   клієнт-серверним програмним забезпеченням;
  •   мобільними каналами зв’язку;
  •   платіжними сервісами мобільних операторів або програмними додатками системи МАК.

 Малюнок № 1. Зображення екрану на Пульті водія.


 

МОП включає в себе різні мобільні способи оплати, які вибирає пасажир, при допомозі:

1. Платіжних систем мобільних операторів;

2. SMS-оплат мобільних операторів;

3. Сайту для мобільної оплати проїзду: mobile-mak.lutsk.ua;

4. Створеного додатоку (програми) для  операційних систем мобільних телефонів: Android, Windows Phone, iOS.

 Коротко опишемо кожен із способів мобільної оплати:

 1. Платіжні системами мобільних операторів:

1.1. МТС – послуга «Мобільні платежі».

       http://www.mts.ua/ru/services/upravlenie-schetom/mobilnye-platezhi/mobilnye-platezhi-sovmestno-s-portmone-mobile

 Для цієї послуги підходить будь-який мобільний телефон, смартфон, планшет та інші мобільні пристрої.

Для звичайного мобільного телефону здійснення оплати проходить простим набором номера *135#,  набором бортового номера ГТ, суми оплати та підтверджуючого коду оператора.

Аналогічно «Мобільні платежі» будуть працювати і для інших мобільних пристроїв.

Послуга безкоштовна.

1.2. Київстар – послуга «Мобільні гроші».

 https://money.kyivstar.ua/

Послуга працює аналогічно МТС.

1.3. Лайф – послуга «Мобільні платежі».

 https://mpay.life.ua/

Послуга працює аналогічно. МТС

2. SMS оплата мобільних операторів.

             Служба коротких повідомлень  -  за допомогою SMS -посилань є можливість здійснювати оплату проїзду. Схоже працює у основних операторів мобільного ринку.

3. Сайт для мобільної оплати проїзду: mobile-mak.lutsk.ua;

            Сайт створюється з простим інтерфейсом користувача. В поля вводу вноситься :

- номер телефону з якого необхідно зняти кошти за оплату;

- номер борту;

- тип ТЗ – вибір з випадаючого списку;

- тип білету – вибір з випадаючого списку.

Після вводу вказаних даних приходить SMS -повідомлення з кодом підтвердження, який необхідно внести у відповідне поле.

У відповідь приходить СМС з кодом, номером борту, типом білету, який  і свідчить про оплату.

Для цієї послуги необхідне підключеня до Інтернету (gprs,wi-fi), смартфон або планшет.

4. Додаток (програма) для  Операційних Систем (ОС) мобільних телефонів: Android, Windows Phone, iOS. для  Android, Windows Phone, iOS.

             Працює лише на смартфонах з вищевказаними ОС. Додаток буде містити аналогічні поля і логіку згідно пункту 3, але оформлені у вигляді окремої програми. Крім того дані програми маю бути завантажені в магазини додатків для кожної ОС відповідно.

Для цієї послуги необхідне підєднання до Інтернет (gprs,wi-fi) та відповідний мобільний пристрій.

 Контроль на маршруті

 При проведенні контролю на маршруті контролером технологічною карткою контролера блокується робота всіх валідаторів та автокомпютера, пасажир пред'являє прокомпостований в валідаторі  квиток або активовану смарт - картку. Контролер візуально оприділяє справжність квитка та перевіряє друковану інформацію, або на електронному пристроїі контролера (ЕПК) перевіряє наявність активації в ТЗ пред’явленої смарт – карти. Для перевірки оплати за допомогою МОП пасажир моє пред'являти SMS- повідомлення з кодом підтвердження оплати проїзду.

Запропонована мобільна система оплати проїзду відповідає сучасному розвитку ІТ- технологій, забезпечує максимальну зручність пасажирам та є новітньою, яка ще не застосовувалася в ГТ України.

 

Блог
15.02.2018
Впровадження системи "Оплати проїзду" в Алматі (1,508 млн. жителів) виявилося невдалим.
Систе́ма (від дав.-гр. — сполучення, ціле, з єднання) — множина взаємопов язаних елементів, що утворюють єдине ціле, взаємодіють із середовищем та між собою, і мають мету.
Детальніше
28.07.2017
МАК: GSM зв`язок з водієм
Створено систему голосового зв`язку водій-диспетчер без порушень ПДР
Детальніше
28.07.2017
Ода "МАКу"
Володимир Ткаченко- як завжди з усмішкою, чарівно
Детальніше
Всі оновлення блогу
"МАК" онлайн